Eredményeink

Kompetenciamérés

A Rogers iskola tanulói rendszeresen az országos átlag felett teljesítenek!

Nem titok, hogy a magyarországi diákok teljesítménye ezeken a méréseken országos szinten alulmarad a nyugati országok hasonló mérési eredményeivel szemben. Amire nagyon büszkék vagyunk, hogy a Rogers Iskola tanulói 2008 óta minden évben, szinte kivétel nélkül minden kompetenciaterületen az országos átlag felett teljesítettek.

Országos kompetenciamérés eredményei - 2025

A Rogers Iskola tanulói kiemelkedően teljesítettek a 2025. májusában végzett országos kompetenciamérésen. A negyedik, ötödik, hatodik, hetedik és nyolcadik osztályosaink az országos átlag felett teljesítettek matematikában, szövegértésben, természettudományban, és digitális kultúra területen. Angol idegen nyelvből a hetedik és nyolcadik osztályosaink, történelemből pedig a nyolcadikosaink eredményei voltak szignifikánsan jobbak az országos eredményeknél.

Az Oktatási Hivatal részletes intézményi jelentései itt megtekinthetők:
Milyen körben és ki végzi az országos kompetenciamérést?

Az Oktatási Hivatal évente szervezi meg az országos kompetenciamérést, ami 2022-től már nem korlátozódik a 6., 8. és 10. évfolyamos tanulókra, részt vesznek benne a 4., 5., és 7. osztályosok is. A szövegértési képességeket, a matematikai eszköztudást, természettudományos, idegen nyelvi, a digitális kultúra és a történelem területén méri fel a kompetenciákat. A mérésben alkalmazott feladatok nem a NAT, a kerettantervek, illetve az azokhoz fejlesztett tankönyvek által közvetített tudástartalom elsajátításának mértékét mérik; a felmérés célja nem az adott év tananyagának számonkérése, hanem azt vizsgálja, hogy a diákok az adott évfolyamig elsajátított ismereteiket milyen mértékben tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldása során. A méréshez szükséges kérdőívek, feladatlapok elkészítését, a mérések lebonyolítását, továbbá a beérkezett adatok rögzítésével, az iskoláknak és az iskolafenntartóknak szóló jelentések elkészítésével kapcsolatos feladatokat országos szinten az Oktatási Hivatal végzi.

Milyen kompetenciákat mérnek?

A szövegértés területen a különböző szövegekhez (elbeszéléshez, rövid történethez, magyarázó szöveghez, menetrendhez vagy éppen egy szórólaphoz) kapcsolódó kérdések jellemzően az információk visszakeresését, következtetések levonását, kapcsolatok felismerését vagy a szöveg részeinek vagy egészének értelmezését várják el a tanulóktól minden évben.

A matematikai eszköztudás területén pedig az alkalmazott feladatok valamilyen életszerű szituációban megjelenő probléma matematizálását, megoldását és a megoldás kommunikálását kérik a tanulóktól a matematika különböző területeit érintve (mennyiségek és műveletek; hozzárendelések és összefüggések; alakzatok síkban és térben; események statisztikai jellemzői és valószínűsége).

A természettudományos feladatok olyan valóságos vagy valószerű kontextusban jelennek meg (pl. műszaki-technikai problémák, természeti jelenségek) ahol a tanulóknak tudásukat alkalmazniuk kell, nem csupán ismereteket felsorolni.

Az angol nyelvi mérés az idegen- vagy célnyelvi kompetenciát vizsgálja, tehát nem csak tanult szövegek ismeretét, hanem annak használatát is – pl. autentikus nyelvi szövegek, kommunikációs helyzetek.

A digitális kultúra kompetenciaterületen a feladatok célja annak vizsgálata, hogy a tanulók mennyire tudják alkalmazni a digitális eszközöket, környezetet, információk feldolgozását, digitális problémamegoldást a tanulmányaikban és a mindennapi életben.

A történelem kompetenciamérés esetén a feladatok történet- és társadalomtudományi kontextusban vizsgálják, hogy a tanulók mennyire értik a történelmi folyamatokat, az okok-következmények viszonyát, tudnak-e következtetni eseményekkel kapcsolatban, illetve értelmezni képesek-e társadalmi jelenségeket.