Kárpáti György

"A Rogers Iskolában az volt a legjobb, ami a legveszélyesebb is egyben: a szabadság. A Rogers élmény máig meghatározó."

Kárpáti György 1992-1998 között járt a Rogers Iskolába. A beszélgetés 2011-ben történt.

 

Volt diákjaink, Kárpáti Gyuri és Pálos Gergő a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóiként dokumentumfilmet forgattak a Rogers Iskoláról. Gyuri beszél a filmről, melynek címe: Szabadjegyek (színes dokumentumfilm, miniDV/VHS, 15 perc).

A kilencvenes évek elején a Rogers Személyközpontú Iskolába jártam, a másodikként induló osztályba. Máig fontos emlékem az, hogy évekig játszhattunk, semmi nem volt kötelező: ha éppen nem volt kedvünk bemenni a matekórára, kint gombfociztunk a kertben. Az volt a legjobb, ami a legveszélyesebb is egyben: a szabadság. A Rogers élmény máig meghatározó.

Tavasszal, amikor azt a vizsgafeladatot kaptuk a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, hogy készítsünk dokumentumfilmet személyes témáról, akkor úgy döntöttem, a Rogersszel fogok foglalkozni. Nem az iskola történetéről akartam filmet csinálni, bár az is érdekes lenne (alapítás a rendszerváltás idején, költözések stb.), inkább az érdekelt, hogy az egykori iskolatársaim hogyan emlékeznek, és mi a véleményük most az iskoláról? Az operatőri feladatra Pálos Gergőt kértem meg, aki a Rogersben osztálytársam volt, és most is osztálytársam a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.

A film rövid tudósítás az iskola kezdeti időszakáról. Nem akartam véleményt nyilvánítani, csak az emléket rögzíteni, és a Rogers példájával - a régi iskolatársaink közreműködésével - felvetni a kérdést, ami általános érvényű: jó-e a szabadság az iskolában?"A filmet az ofoe oldalán lehet megtekinteni.

Szabadjegyek
Rendező: Kárpáti György
Operatőr: Pálos Gergely
Közreműködők: Falus Sára, Kárpáti Pál, Pálos Hanna, Pályi Sándor Márk, Szigeti Márton, Vincze Ernő
Archív felvételeket használtunk fel Pálos György Iskolák a láthatáron című televíziós dokumentumsorozatából és a Rogers Iskola archívumából.
A film vizsgafeladatként készült a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, a Magyar Mozgókép Közalapítvány támogatásával, 2007-ben.

Jó-e a szabadság az iskolában, teszi fel Gyuri a kérdést a filmmel. Nos, a válasz mindenképpen igen, de nem mindegy miben, mikor, hogyan, mi módon. Amit erről gondoltunk 30 évvel ezelőtt, a rendszerváltás hajnalán az sokban megváltozott mára. A tapasztalataink és az elvárások nyomán több kérdésben változtak a szabadságról vallott elveink.