"Tananyag szempontjából is többet kaptam a Rogerstől a gimnáziumi tapasztalatok alapján."
Sárosi Márton 1997-2003 között járt a Rogers Iskolába. Az interjú 2011-ben készült.
Nem mindennapi felkérést kaptunk a múlt tanévben. Egy régi diákunk jelentkezett be néhány osztálytársával egynapos -óralátogatással egybekötött- látogatására. Mint kiderült, Sárosi Márton volt diákunk annyit mesélt a Rogers Iskoláról a társainak, hogy elhatározták megszemlélik, hogyan is működik egy alternatív iskola a gyakorlatban. A látogatás kapcsán készítettünk vele interjút.
Kedves Marci, mikor és mennyi ideig jártál a Rogers Iskolába?
6 éves koromban kezdtem az általános iskolát a Rogersben, 1997-ben. 6-odik osztályig jártam az Iskolába.
Azóta hol tanultál tovább?
6-odik osztály után az Árpád Gimnáziumban folytattam tanulmányaimat, de előtte 4-edikben megírtam a középiskolai felvételit, és fel is vettek több 8 osztályos gimnáziumba, de úgy gondoltuk, hogy még túl korai lenne az iskolaváltás, ugyanis nagyon jól érez tem magam az osztályomban. Később az Árpádban történt változások miatt iskolát váltottam, így ma a Tamási Áron Német Kéttannyelvű Nemzetiségi Gimnáziumban tanulok, ahol jövőre fogok érettségizni.
Mikre emlékszel szívesen a Rogers Iskolai életből?
Elég sok mindenre, nagyon szerettem az iskolai táborokat, továbbá az osztálytársaimat, akikkel alkalmanként még találkozunk is. Nagyon fontos volt számomra, hogy a tanárokkal úgymond bennsőséges kapcsolatot tudtunk ápolni, és nem kellett attól tartanunk, hogy a próblémáinkkal nem megfelelően foglalkoznak.
Mikre emlékszel rossz érzéssel?
Volt egy pár gyerekkori csínytevésünk, amit még mai is szégyenlek, de ez minden kisiskolás életében előfordul. Szerencsére a problémák nagyrészt olyan jól meg lettek oldva, hogy már nem is jutnak eszembe. Nem tudnék panaszkodni a tanárokra, mint azt sok diáktársamtól hallom, hogy nem volt a tanár (saját érzésük szerint) korrekt velük.
Milyen "előnyöd" származott abból, hogy a Rogers Iskolából mentél középiskolába? (volt valami, amit jobban/máshogy tudtál a többi, máshonnan érkező osztálytársaidhoz képest?)
Sokan azt hiszik, hogy egy ilyen iskolában a gyerekek nem sajátítják el a megfelelő tananyagot ahhoz, hogy jobb gimnáziumokban tanulhassanak tovább, ez a legfőbb dolog amit megcáfolnék, ugyanis tananyag szempontjából is többet kaptam a Rogerstől a gimnáziumi tapasztalatok alapján. Amit még nagyon fontosnak tartok, az a nyitottságom és probléma megoldó képességem, szerintem ezek az életben sokkal többet számítanak, mint maga a lexikális tudás.
Milyen nehézséged származott abból, hogy a Rogers Iskolából mentél középiskolába?
Előszöris számomra szokatlanok voltak a jegyek, ugyanis nem tudtam meg belőlük, hogy mi az a hiányosság, amit pótolnom kell, a jegyekkel ellentétben a rogersbeli értékelésben mindez egyértelműen kiderült. Nem nehézség, hanem furcsaság volt számomra, hogy az osztálytársaim nem tudták könnyen fogadni azt, hogy segíteni szeretnék a problémáikban. Különös volt, hogy ha odamentem hozzájuk, hogy "Figyelj, beszéljük meg! Mi a baj?" akkor nem tudtak mit kezdeni a helyzettel.
Az eddigi tapasztalataid alapján ajánlod-e a most általános iskolás gyerekeknek a Rogerset? Ha igen, miért, ha nem, miért nem?
Véleményem szerint a fentebb olvasható nehézségek eltörpülnek azok mellett a pozitív élmények, tapasztalatok, képességek mellett, amiket az iskolától kaptam. Mindenkinek melegen ajánlom a Rogers Iskolát.
Mik a terveid a jövőre nézve?
Ha minden jól megy, akkor Németországban fogok egyetemre járni, de ehhez meg kell nyernem az ösztöndíjat, amire fogok pályázni, persze ezek mind csak tervek de úgy gondolom, hogy reális esélye, van arra hogy sikerüljön.
Marci azóta Berlinben sikeresen elvégezte a Műszaki Egyetemet (Technische Universität Berlin).