Ünnepeink
Rogers Iskola

Megnyitottuk a Rogers Iskola 31. tanévét!

A járvány miatt az idei tanévben egy új intézményi működéssel kell megismerkednünk. A rogerses gyermekek, szülők, pedagógusok különleges és számunkra értékes közösséget alkotnak. Azt gondoljuk, hogy mindenki számára tökéletes megoldás nincs, nekünk együtt egy olyan rendszert kell működtetnünk, amiben mindenki a lehetőségeknek megfelelően a legnagyobb biztonságban érezheti magát. Ezért az évnyitóra csak az óvodások és a kis elsőseink szüleit tudtuk meghívni, sajnos idén ezért sokan nem tudtatok személyesen részt venni.

Az évnyitó ünnepségünk azzal kezdődött, hogy az ovisok és a kis elsősök átsétáltak a nagy gyerekek és tanárok által alkotott labirintuson, és helyet foglaltak az első sorban. Közösen elénekeltük a Csúzli dalt. Lipták Era, a Rogers Iskola igazgatónője nagy örömmel köszöntötte az újakat, a szüleiket, és a vendégeinket, a Várhegyi György Alapítvány képviselőit, Kereszty Zsuzsát, Dobos Orsolyát, Klein Sándort és Knausz Imrét, akik idén eljöttek az évnyitót velünk ünnepelni. Bak Zsófia, az alapítvány képviselője örömmel jelentette be, hogy idén a Várhegyi György Díjat a Rogers Iskola kapta. Mint elmondta: a Várhegyi György Alapítvány a független intézmények érdekében kifejtett szakmai-emberi teljesítmények elismerésére hozta létre a díjat 20 évvel ezelőtt. A Carl Rogers Személyközpontú Óvoda és Általános Iskola az elmúlt 30 év pedagógiai munkájának az elismeréséért kapta a díjat, mint olyan intézmény, amelynek nevelésfelfogása és gyakorlata elősegíti, hogy a növendékek egyéni szükségleteihez igazodó pedagógia a magyarországi gyakorlatban elterjedjen. Május 25-én már tartottunk egy virtuális díjátadó ünnepséget, az igazi díjátadóra pedig most került sor az évnyitónkon. Klein Sándor, matematikus, pszichológus, a pszichológiai tudományok doktora, a rogersi személyközpontú pedagógia régi elkötelezettje tartott laudációt az intézményről. Ezután Lipták Era és Gádor Anna, iskolánk alapítója átvették a díjat Bak Zsófiától, és megköszönték a ránk gondolást, a támogatást és azt, hogy méltónak találtak minket a Várhegyi-díjra.

Idén egy másik különleges eseményt is ünnepeltünk az évnyitón. A 30 éves évfordulónkon egy könyvet jelentettünk meg, "A Rogers Iskola csodája" címmel. Az elmúlt 30 év alatt nagyon sok tapasztalattal lettünk gazdagabbak, és sok kedves emléket őrzünk a régi diákjiainkról és munkatársainkról, a közös munkáról. Ezeket szerettük volna megírni, és a jövő számára maradandóvá tenni egy könyvben. Ez a szándék találkozott Dobos Orsolya, a könyv szerkesztője elképzelésével, aki évek óta tervezte egy szakmai könyv megírását a rogersi személyközpontúságról és a Rogers Iskola eredményeiről. A könyv szakértői elemzéseket és személyes emlékeket együtt tartalmaz. A könyv elektronikus formában a Taní-tani sorozatban jelent meg, Kereszty Zsuzsa így ajánlja:

„Ha érdekli, miért képesek akár 7-8 évesek is konfliktusmegoldásra; ha tudni szeretné, hogyan fejlődhet lelkileg-szellemileg a pedagógus „tanítás közben” akárhány évesen is; ha kíváncsi arra, milyen is a valódi személyközpontú pedagógia; ha úgy érzi, kiégett; ha lehetetlennek tartja, hogy valaki, aki belülről ismeri, «csodának» lásson egy iskolát: akkor – akár kikapcsolódásul is – olvassa a Rogers Iskola csodája című könyvet.”

Kereszty Zsuzsa ny. főiskolai docens

Dobos Orsolya könyvbemutatója és Knausz Imre, a Taní-tani sorozat szerkesztőjének/kiadójának a beszéde után hagyományaink szerint az elsősöket köszöntöttük, mindegyik felsőbb osztály ajándékot adott át nekik. Az elsősök is megajándékozták az óvodásokat, színes gyurmából készült figurákkal, amit később "újrahasznosíthatnak", ők is tudnak majd belőlük gyurmázni. Az óvodásoktól pedig egy óriási gömb alakú osztálydíszt kaptak, amit majd ki fognak akasztani az osztálytermükben. A Menták névre szóló könyvjelzőket ajándékoztak, mindegyiket valamilyen gömb alakú dolog díszítette: diszkógömb, fagyigombóc, a bolygók, labda... A Gesztenyék egy kis előadással készültek, amiben arra bíztatták az elsősöket, hogy ne féljenek az iskolától, mert nagyon jól fogják magukat érezni, lesznek barátaik, sok érdekeset fognak tanulni, a tanárok kedvesek, és nyugodtan lehet tőlük segítséget kérni. Ezen túl még csodaszépen díszített kis füzetekkel is megajándékozták őket, amibe írhatnak, rajzolhatnak majd. "Ha jó a kedved" - ezzel a dallal adták át a negyedikes Levelek az ajándékukat. Az ötödikes Mézek névre szóló jegyzetfüzeteket készítettek, aminek az elejére egy színezőt rajzoltak az elsős gyerekek nevének a kezdőbetűjével. A Gyömbér osztályosok pedig egy óriási doboz labdával lepték meg a Gömböket. Minden labdára egy közösséget erősítő feladatot írtak, például: "Kő papír ollózz valakivel, akivel ritkán játszol!". A hatodikosok szuper kétfunkciós ajándékkal kedveskedtek, olyan ceruzákat ajándékoztak, amiknek a másik végére egy buborékfújót készítettek. A hetedikesek színes gömböket festettek, amivel majd a tantermüket tudják díszíteni. A Zöldek egy minden célra alkalmas egyedi borítójú notesszel lepték meg az elsősöket, aminek számtalan felhasználási módjára adtak vicces tanácsokat a kicsiknek. Ezzel lett teljes az a három részből álló füzetszett, aminek a másik két részét a Mézek és a Gesztenyék adták a kis elsősöknek.

Az évnyitó egyik legfontosabb és számunkra legszebb pillanata következett: a gyertyagyújtás és a tudás lángjának az átadása. A nagy gyertyáról a pedagógusok meggyújtották a gyerekek kis gyertyáit. Ezután Era mindenkinek egy szép tanévet kívánt, amit remélhetőleg személyesen tudunk majd együtt megélni. Ezzel vágtunk bele a következő nagy kalandba a Rogers Iskola 31. tanévébe.

Köszönjük mindenkinek, aki megjelent a Rogers Iskola 31. évnyitóján és sajnáljuk, hogy nem mindenki jöhetett el idén.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
23
24
25
26
27
28
29

További cikkek

Ünnepek

Az ünnepeink adják az életünk kereteit, fontos szerepük van a közösségépítés szempontjából. A tanév mindegyik szakaszát egy-egy ünneppel zárjuk.

 
Tovább

Kultúrkör

Az alsó osztályokban a hagyományos tantárgyakon kívül egy-egy különböző kultúra szimbólumaival, szokásaival, hagyományaival ismerkedünk.

 
Tovább

Óvoda

Színes óvodai életünk projektjei, a közös kirándulások, ünnepeink a gyerekek érdeklődésére és aktivitására helyezik a hangsúlyt.

 
Tovább

Táborok

Az erdei iskola, az év végi tábor és az osztálykirándulások, túrázások, gyakran a szülőkkel együtt, a tantervünk szerves részét képezik.

 
Tovább

Témanap

Diákjaink vegyes korú csoportokban, különféle művészeti ágakban egy előre megadott témát dolgoznak fel sokféle megközelítésben.

 
Tovább

Projektek

A projektek a tanulás-módszertani technikák elsajátítására, kipróbálására adnak lehetőséget. Fejlesztik a kreativitást és a szervezőkészséget is.

 
Tovább