Témanapok
Rogers Iskola

A napot az év elején az élménypedagógiai képzésen tanult népek köszöntése című játékkal egymás köszöntésével kezdtük. 

Ez kicsit meghökkentő, kicsit vicces és kicsit szokatlan volt számunkra. Majd ki-ki kedve szerint ismerkedhetett a nap során a három foglalkozáson egy-egy nép valamilyen érdekes jellemzőjével. Íme, a kínálat: 

Világfalu  

Kepes András Világfalu című 12 részes filmjéből néztünk meg néhány epizódot. Ez a sorozat a világ különböző részén élő emberek és kultúrák mindennapjait hasonlított össze a születéstől a halálig. A családról, a lakhelyről és a hitvilágról szóló részeket válogattuk ki, aztán arról beszélgettünk, hogy miben különböznek, miben hasonlítanak egymáshoz a különböző népek szokásai, felfogásai. Arról is beszéltünk, hogy mi az, ami meglepő a gyerekek számára, mi az, amit szívesen kipróbálnának. 

Japán  

A Népek témanapon nagyon izgalmas foglalkozás segítője lehettem. Himeka japán foglalkozást tartott a gyerekeknek, japánul írtunk haikukat, tanulgattuk japánul elmondani őket, és a foglalkozás végén origamit hajtogattunk. A gyerekek sokat beszélgettek Himekával, kérdezgették azokról az évekről, amikor Japánban élt, a japán szokásokról, az ő személyes élményeiről. Nagyon bensőséges, szép nap volt. Köszönjük Himeka! 

Népek játékai  

Mozgásos foglalkozást terveztünk a gyerekeknek. Különféle népek játékai közül válogattunk. Volt kubai, bolíviai, kínai, japán, vietnámi, fülöp-szigeteki, amerikai játék. A kicsik nagyon szerették a kínai sárkányt, ahol egy sárkánnyá kapaszkodtak össze, és a sárkány feje próbálta megfogni a sárkány farkát miközben a teste tekergőzéssel igyekezett megakadályozni ezt. Egy másik kedves játék a Kubaiak és Spanyolok, ami az Adj király katonát-hoz hasonló. Küldöncök mennek az ellenfélhez, akik aztán megpróbálják elfogni a küldöncöt. Aki fogoly lesz, az növeli az ellenfél csapatának létszámát. A nagyobbak a Sipu-sipu nevű játékot játszották szívesen. Ez a zsinórlabda és a tengo ötvözete. Egy alacsonyra leengedett hálón kellet az ellenfélhez átjuttatni a labdát, amihez bármilyen testrésszel hozzá lehetett érni. Természetesen a kidobó sem maradhatott el. Ezúttal Amerikai kidobót játszottunk. Ez nagy csatákat eredményezett. Vidáman, jól elfáradva értek véget a foglalkozások. 

Nepál  

A témanapon Nepálban is jártunk, igaz csak fotók és filmrészletek segítségével. Bepillantottunk egy ashram hétköznapjaiba, jártunk Katmanduban, a fővárosban, és persze a Himalájában. Beszélgettünk arról, hogy fiatalként hogyan lehet eljutni önkéntesként Nepálba, és az "Onthe spot" sorozat nepáli részéből megnéztük a sherpákról és a Himalája hegymászóiról szóló részleteket. 

Piréz 

Piréz-szakkör: A pirézek nagyon különleges népével foglalkozó szakkörön, ismerkedtünk a népek iránti elfogadás vagy ellenszenv okaival, valamit lehetőség volt Pirézia zászlajának, címerének, himnuszának megtervezésére is. 

Szudán 

A Népek elnevezésű témanap keretében, a könyvtárban núbiai hangulatot varázsoltak meghívott vendégeink, Georgina és Ibrahim. Színes-szagos szakkört terveztek, és valósítottak meg. Az asztalon faragások, ékszerek - köztük egy 300 éves karkötő, sokféle fűszer kis tányérokon, melyek szagolhatók, kóstolhatók voltak. Szudáni (arab) zene szólt, és laptopon képeket láthattunk Szudánról. A könyvtárat belengte az illóolajok aromája, meg a kis doboz szantálfakéreg illata. A kiállított érdekességek között, egyedül a szantálfa kérgét nem foghatták meg a gyerekek, mivel Ibrahim figyelmeztette őket, hogy bőrirritációt okozhat. De az olajakat kenegették magukra a lányok, később már a fiúk is, mikor látták, hogy egy gyellábiába és sivatagi fejkendőbe öltözött férfi is ezt teszi. Így vittek hírt az iskola épületébe arról, milyen is egy színes-szagos szakkör. Aki találkozott velük, rögvest érezte, merre jártak. Vendégeinkkel beszélgethettünk, akik kimerítő és a különböző korosztályoknak megfelelő válaszokat adtak kérdéseinkre. Sikerült egy komplex élményt nyújtó szeletkét idevarázsolniuk Afrikából, Szudánból. 

Sri Lanka  

A szingaléz- Sri Lankás szakkörön a szingaléz nyelvvel, ábécével és a betűkkel is foglalkoztunk. A szigeten élő állatokról, élővilágról és a különleges, számunkra ismeretlen gyümölcsökről néztünk videókat, képeket. Megismerkedtünk a királykókusszal, a piros banánnal és a faalmával. Megtanultuk a szingaléz köszöntést és köszönést. Jó hangulatban utánoztuk a szigeten tisztelt Buddhák mozdulatait. Sri Lanka/ szingaléz köveket készítettünk és a szerencse maszkjukat tanulmányoztuk.  

Indonézia 

A gyerekekkel először Indonézia színes élővilágáról, mindennapjairól nézegettünk képeket, majd a balinéz táncokkal ismerkedtünk. Barong és Rangda lengedájáról szóló, egyik legismertebb balinéz tánc szereplőit tanulmányoztuk. Közben gyönyörű színezők és mandalák készültek. A félelmetes Barong maszk díszítésére csak kevesen vállalkoztak.  

Olaszország 

A hamisítatlan talján pizza [ejtsd: piccá] készítés hozzávalói ala Rogers: 

  • végy egy olasz, végtelenül lelkes anyukát, Mariát
  • tehetséges kuktákat, akik szorgalmasan gyúrnak, dagasztanak, szeletelnek
  • szükség van kreativitásra és együttműködésre, mert nem mindegy, hogy a feltét vega, kóser, vagy húsimádó
  • sajnos 10 perc várakozással is számolni kell…
  • az olló! nagyon fontos, használd szeletelésnél kés helyett
  • és végül, kell még sok-sok (vagy, még annál is több) éhes száj  

Hát, ilyen egy jól sikerült pizza sütése. 

1
2
3
4
5
6
 

További cikkek

Ünnepek

Az ünnepeink adják az életünk kereteit, fontos szerepük van a közösségépítés szempontjából. A tanév mindegyik szakaszát egy-egy ünneppel zárjuk.

 
Tovább

Kultúrkör

Az alsó osztályokban a hagyományos tantárgyakon kívül egy-egy különböző kultúra szimbólumaival, szokásaival, hagyományaival ismerkedünk.

 
Tovább

Óvoda

Színes óvodai életünk projektjei, a közös kirándulások, ünnepeink a gyerekek érdeklődésére és aktivitására helyezik a hangsúlyt.

 
Tovább

Táborok

Az erdei iskola, az év végi tábor és az osztálykirándulások, túrázások, gyakran a szülőkkel együtt, a tantervünk szerves részét képezik.

 
Tovább

Témanap

Diákjaink vegyes korú csoportokban, különféle művészeti ágakban egy előre megadott témát dolgoznak fel sokféle megközelítésben.

 
Tovább

Projektek

A projektek a tanulás-módszertani technikák elsajátítására, kipróbálására adnak lehetőséget. Fejlesztik a kreativitást és a szervezőkészséget is.

 
Tovább