Miért hozzánk, a Rogers Iskolába jelentkeztél 8 évvel ezelőtt?

Mert éppen tanítót keresett az iskola. Én meg éppen állást kerestem mint tanító. Lehet, hogy nem is én találtam meg az iskolát. Lehet, hogy a Rogers talált meg engem, még inkább lehet, hogy megtaláltuk egymást. Az biztos, hogy itt egy suli, ahová jó járni, és úgy gondoltam, én szeretnék ide járni.

Itt a Rogersben vannak speciális tantárgyaink melyek a pedagógiánk megvalósításához nélkülözhetetlenek. Van esetleg olyan, amit kifejezetten kedvelsz?

Többet is említhetnék, de talán a kultúrköröket emelném ki most. Az alsó osztályokban a hagyományos tantárgyakon kívül minden osztály egy - az európai kultúra gyökereinek tekinthető - kultúrkör szimbólumaival, szokásaival, hagyományaival ismerkedik. Ezek a komplex ismeretterjesztő foglalkozások sokféle készséget fejlesztenek egyszerre: olvasás, írás, szövegértés, kommunikáció, kézügyesség, rajzolás.

A kultúrköri órákba mindent bele tudok vinni, ami nincs a tankönyvben, így alakítom a gyerekek igényei szerint az órát. Jól tudom használni a drámapedagógia eszközeit. A kultúrköri előadásokon sokszor olyan gyerekek is megszólalnak, akik egyébként nehezen. Sokszor megyünk külsős programra az osztállyal, például másodikban a zsidó kultúrkör keretén belül zsinagógát látogattunk. Harmadikban a pogány magyar kultúrával ismerkedünk, ezért az erdei iskola helyszíneként Ópusztaszert választottuk, ahol jurtában laktunk, íjászkodtunk, lovagoltunk. Idén negyedikben a görög kultúrkör a téma, éppen a drámaíró versenyre készülünk a gyerekekkel. A mai feladat volt Thészeusz és Ariadné párbeszédét megírni. Nagyon jól sikerült írások születtek.

A nyílt napokon szokták a szülők kérdezni, hogy van-e fegyelmezetlenség a Rogers Iskolában. Te mit gondolsz erről a kérdésről?

Első kérdés, hogy mit tekintünk fegyelmezetlenségnek. A Rogersben sok minden nem az, ami esetleg más iskolában annak számít. Például nálam fel lehet állni órán, bizonyos esetekben ki lehet menni, lehet enni és inni. Szerintem a kíváncsiság, a tudásszomj és a sok dicséret a legnagyobb motiváció a tanulásra. Azt szeretem, ha a gyerekek úgy kezelnek mint egy nagyobb testvért, akinek respektje van, de mégsem feszengenek előtte. A hagyományos értelemben vett tiszteletről lemondok. Akkor tudom, hogy minden rendben van, ha elárulják nekem a titkaikat.

Az én osztályomban nehéz dolga van a gyerekeknek mert nem szabok szigorú korlátokat, nem jelölök ki éles határokat, ugyanakkor elvárom tőlük, hogy érezzék meddig mehetnek el. Ehhez például felelősséget kell vállalniuk, ami egy hosszú tanulási folyamat, sok kis apró mozaikból épül fel. Az első osztály végére a gyerekek már pontosan tudják, hogy mit szabad és mit nem. Idővel pedig maradéktalanul megtanulják, hogy felelősek a tetteikért, a társaikért és önmagukért. Természetesen ez csak akkor sikerülhet, ha az iskola és a család ugyanazt vagy legalább nagyon hasonló értékrendet közvetít a gyerekek felé. Mondok egy példát. Télen korcsolyázni szoktunk menni tornaórán. Nem kötelező felmenni a jégre, a gyerek eldöntheti, hogy korcsolyázik a többiekkel, vagy ül a kispadon a korcsolyával a táskájában. Én nem fogom győzködni vagy kényszeríteni, mert ez az ő döntése és neki kell viselnie a következményeket is, ha később rájön, hogy rosszul döntött. A szülőknek is be kell látniuk, hogy ez a tanulási folyamat a gyerek érdekét szolgálja. Tőlük is elvárom, hogy tartsák a közösen kijelölt irányt, tartsák magukat azon szóbeli szerződésünkhöz miszerint ők is segítik a csemetéjük önállósodását.

Nálunk a Rogers Iskolában az alsó osztályokban az osztályfőnök szerepét két tanító egyszerre tölti be. Mit vársz a tanítópároddal való közös munkától?

Valóban, minden osztálynak két osztályfőnöke van, akik a döntésekben, a tervezésben, a mindennapok megvalósításában egyenrangú, egymással szoros munkakapcsolatban állnak. Az osztályfőnökpároknak vannak közösen tartott órái az osztályban, ilyen például a kultúrköri óra, a csoportjáték, a hétzáró. Jónak tartom a két osztályfőnökös modellt. Azt várom, hogy úgy tudjunk majd együttműködni a tanítópárommal, hogy mindketten jól érezzük magunkat, és könnyedén terelgessük a gyerekeket a közös cél felé.

Minden kisgyerek életében nagy változás, amikor iskolába megy. Hogyan fogod jövő szeptemberben az elsősöknek megkönnyíteni ezt a váltást?

Nagy váltás a gyerekek életében, amikor az óvoda után elkezdik az iskolát. Azoknak a gyerekeknek okoz ez a váltás kisebb nehézséget, akik valóban iskolaéretten érkeznek az iskolába. Ez ránk is igaz, miközben szerencsére a mi iskolánkban nem kell rohanni, az első két hónap szólhat az iskolás lét megismeréséről, megtanulásáról. Szeretnénk sok játékot, mesét bevinni az osztályba, és ezeken keresztül fokozatosan segíteni a gyerekeket abban, hogy igazi iskolássá váljanak.

Mesélj magadról, mit csinálsz, amikor nem dolgozol?

Olvasok, zenét hallgatok, és a testmozgás is rendszeres az életemben.

Hol és hogyan tudnak megismerkedni veled az érdeklődő szülők?

A kopogtató foglalkozásokon, valamint a nyílt napokon lehet velem személyesen találkozni. Egyébként a következő címre lehet nekem levelet írni: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..

Interjú időpontja: 2019. december 10.