A könyvsorozat az iskola több mint 35 évének a lenyomatát mutatja meg a személyközpontú megközelítés iránt érdeklődőknek.
A Carl Rogers Személyközpontú Iskola Alapítvány 1990 óta tartja fenn személyközpontú szemléletű általános iskoláját. Több mint 35 éve fogalmazódott meg az álom, csinálhatnánk egy olyan iskolát, ahol a gyerekek és felnőttek személyes viszonyban vannak egymással és ez legalább olyan fontos eleme az életünknek, mint az, hogy mit kell tanulni. Ahol az iskolai kötelező anyagon túl, sokszínű és sokszintű, a mindennapok során jól alkalmazható ismerethez jutnak diákjaink. Olyan iskolát, ahova a gyerekek szeretnek járni. Az évek során nagyon sok tapasztalattal lettünk gazdagabbak és sok kedves emléket őrzünk az elmúlt évekről. Ezeket szerettük volna megírni és a jövő számára maradandóvá tenni a Rogers könyvekben.



Rogerses lenyomatok
Elhatároztuk, hogy az iskola több mint 35 évének a lenyomatát egy könyvsorozatban mutatjuk meg a személyközpontú megközelítés iránt érdeklődőknek.
A Rogerses lenyomatok sorozat első kötete Kultúrkörök címen 2023 végén jelent meg. A kötet bemutatja, hogyan szervezi a Rogers Iskola immár több mint harmincöt éve a 6–10 éves gyerekek tanulását különböző kultúrák – a keresztény ünnepek, a pogány magyar hitvilág, a zsidó kultúrkör és az ókori görög mitológia – köré. A program célja, hogy a gyerekek a sokféle kultúra megismerésén és átélésén keresztül könnyebben eligazodjanak önmagukban és a világban. A könyv, amely a Rogerses Lenyomatok sorozat első kötete, összefoglalja ennek a tanítási szemléletnek a tartalmát és módszereit, bepillantást engedve az iskola egyedi pedagógiai gyakorlatába.
A könyv megjelenésére ünnepélyes bemutatót szerveztünk, amire sokan eljöttek, a szakma képviselői, volt kollégák, diákok és természetesen a Rogers Iskola és Óvoda tanári közössége. A könyvet Trencsényi László, a Magyar Pedagógiai Társaság ügyvezető elnöke és Földes Petra alkotószerkesztő mutatta be a könyv bemutatóján. A kérdésekre Gádor Anna iskolaalapító és Lipták Erika iskolaigazgató válaszolt.
Az iskola tanári műhelye által indított Lenyomatok sorozat második kötete 2025 őszén jelent meg, Egyszer egy iskola elindult Visnyóra - Táboraink címmel. A kötet a táborok pedagógiai és közösségi jelentőségét foglalja össze, bemutatja, hogyan váltak a táboraink a Rogers Iskola életének meghatározó részévé, és milyen élmények, tapasztalatok és értékek kapcsolódnak hozzá.
A Rogers Iskola csodája
Dobos Orsolya, a könyv szerkesztője, évek óta tervezte egy olyan szakmai könyv megírását, amely méltó módon mutatja be a Rogers Iskola pedagógiai tapasztalatait, eredményeit és szellemiségét. Ez az elképzelés találkozott az iskola saját törekvésével, hogy az első harminc év történetét, fejlődését és nevelési útkeresését könyv formájában is megörökítse.
A személyközpontúság fogalmát ma a pedagógiában leggyakrabban az egyéni figyelem és támogatás szinonimájaként használják, pedig az eredeti, Carl Rogers amerikai pszichológustól származó elmélet ennél sokkal mélyebb és összetettebb szemléletet takar. A rogersi személyközpontúság nem módszer, hanem egyfajta attitűd, stílus és létezésmód, amely az elfogadásra, a hitelességre és a bizalomra épül. Ezt a különleges hozzáállást kívánta a szerkesztő érzékletesen megmutatni: hogyan válik a rogersi gondolat élő valósággá egy iskolában.
A Rogers iskola csodája című könyv egyszerre tartalmaz szakmai elemzéseket és személyes visszaemlékezéseket, megmutatva azt a különleges szellemiséget, ami egyedivé teszi ezt az iskolát.
- Rogerses lenyomatok - Kultúrkörök
- 3150 Ft
- (nettó 3000 Ft)
- A szállítási költségről a megrendelés beérkezése után tudunk pontos tájékoztatást adni. A könyv díjmentesen is átvehető a Rogers Iskolában.
- MEGRENDELEM
- Rogerses lenyomatok - Táboraink
- 3150 Ft
- (nettó 3000 Ft)
- A szállítási költségről a megrendelés beérkezése után tudunk pontos tájékoztatást adni. A könyv díjmentesen is átvehető a Rogers Iskolában.
- MEGRENDELEM
- A Rogers Iskola csodája
- 4200 Ft
- (nettó 4000 Ft)
- A szállítási költségről a megrendelés beérkezése után tudunk pontos tájékoztatást adni. A könyv díjmentesen is átvehető a Rogers Iskolában.
- MEGRENDELEM
Könyvrendelés menete
Ha szeretne rendelni a könyveinkből, az online megrendelőlap kitöltésével tudja elküldeni a megrendelését. A rendelés beérkezése után e-mailben küldünk egy díjbekérőt, amely tartalmazza a könyvek árát és a postázási költséget. A díjbekérő alapján banki átutalással tud fizetni, és amint megérkezik az összeg, postázzuk a könyveket. A kiszállítást a Magyar Posta végzi a megadott címre.
Személyes átvétel
A megrendelt könyvek díjmentesen átvehetők a Rogers Iskolában munkanapokon, tanítási időben, a megrendelés visszaigazolását követő naptól, miután megkapta a tájékoztató e-mailt. Személyes átvételkor előre utalással vagy készpénzzel lehet fizetni.
Recenzió
A kötetről Dr. Mészáros György, egyetemi docens, oktatáskutató ELTE PPK írt recenziót.
Egy alternatív pedagógiai műhely tudásmegosztása – Kultúrkörök
A hazai alternatív pedagógiai intézmények immár több évtizedes múltra tekintenek vissza. Leginkább a többségi közoktatással szembeni elégedetlenség hívta őket életre. A reformpedagógiák ambíciózus, az iskola működését átalakító projektje helyett, ezek az intézmények inkább alternatív oktatási közegeket akartak létrehozni, ahol lehetőség van eltérő pedagógiai működésmódra, kísérletezésre, közös tanulásra. Kétségtelen, hogy az így létrejött iskolák és óvodák jó részében már több évtizede bátor, kreatív és a hazai közoktatás rendszerének valódi alternatívát felmutató szakmai munka folyt és folyik. Sokéves, kipróbált tapasztalatokról és hagyományokról beszélhetünk.
A társadalmi egyenlőtlenségekkel is foglalkozó kritikai oktatáskutatóként – miközben elismerem ezt a munkát – fontosnak tartom, hogy ez a szakmaiság ne szigetszerűen legyen jelen az oktatásban. Jó lenne, ha az „alternatíva” nem csak egyeseknek lenne hozzáférhető, hanem a szakmai műhelyekekben kipróbált tapasztalatok hassanak a közoktatás egész rendszerére, és annak átalakulását segítség. Sajnos úgy tűnik, erre nincs jelenleg oktatáspolitikai akarat, de a partizán kezdeményezések meg tudják bontani azt a merev struktúrát, amely az iskoláztatást jellemzi. Ezért is üdvözlendő, amikor egy sok éve működő pedagógiai műhely közkinccsé teszi felhalmozott tudását. Ezzel lehetőséget ad más intézményeknek, pedagógusoknak, hogy megismerjék alternatív módszertanát, akár partizánakció keretében elkezdjék azt vagy legalább annak elemeit használni.
Ennek a tudásmegosztásnak a kiváló példája a Rogers Iskola pedagógiai műhelyének sorozatát indító kötet, amely a kultúrkörök módszertanáról szól. A kultúrkörök összefoglalóan egy olyan módszer, amellyel eltérő, bizonyos szempontból állandó kulturális hagyományokat dolgoznak föl az iskolában, előmozdítva a diákok kulturális nyitottságát, dinamikus hagyománytiszteletét. Ezen keresztül pedig sokféle kompetenciájukat fejlesztik egy cselekvésre épülő tanulási folyamat során. Örvendetes, hogy a rogerses kollégák nem elégedtek meg azzal, hogy egyszerű módszer-leírásként foglalják össze a tudásukat, ahogyan ez gyakran történik, például jó gyakorlatok átadásánál. A kötet nemcsak módszertani segítséget akar nyújtani, hanem felmutat egy olyan sajátos pedagógiai filozófiát is, amely megtermékenyítő lehet minden nevelési-oktatási közeg számára. Továbbá bepillantást nyerhetünk a módszert megteremtő pedagógiai műhely munkájába is az írásokon keresztül. A pedagógusok tanulását vizsgáló hazai és nemzetközi szakirodalom egyértelmű megállapítása, hogy a tanárok fejlődésében meghatározóak a helyi, közös(ségi) tanulási folyamatok. A könyvben megjelenő műhelyszerű szakmai munka tehát minden iskola számára mintát jelent.
A kötet példaértékű: pontosan olyan, amilyennek egy ilyen tudásmegosztó könyvnek lennie kell a neveléstudományi szakirodalmak fényében. Miközben rendkívül praktikus, átláthatóan strukturált, a gyakorlatban jól használható írást forgathat és használhat az olvasó (pedagógus), a szerzők nem félnek részletesen bemutatni azt az értékvilágot, nevelésfilozófiai és elméleti hátteret sem, amire a konkrét módszer épül. Ezt azonban nem száraz leírással teszik, hanem egy történetbe ágyazottan. A bevezetőben és a második részben bemutatják hogyan alakították ki a kultúrköröket, mi ezzel a céljuk, és milyen értékvilágot testesít meg számukra. Ahogyan több szakember felhívja rá a figyelmet, pedagógiánk gyakran „prakticista”: gyors megoldásokat, recepteket keresünk, és a jó gyakorlatok átadása során is a hogyanra vagyunk leginkább kíváncsiak. Pedig a miért kérdése és a módszer kialakításának története ugyanolyan fontos lenne ahhoz, hogy ne másoljunk egy gyakorlatot, hanem megteremtsük a saját pedagógiai tevékenységünket mások tapasztalataira építve. Ezt a valódi reflektív adaptációt teszi lehetővé a Rogers Iskola kötete. A szerzők egyértelműen meg akarnak szólítani minden iskolában dolgozó pedagógust, és tudatosan segítik őket abban, hogy a módszert alkalmazni tudják. Ezt célozza a a II. részben a gyakorlat kontextusának, kialakításának átlátható bemutatása, a kultúrkörök tanévhez, tantervhez kapcsolódásának részletes leírása, valamint a tantárgyi kapcsolódások rendszerének ismertetése. A részt záró tématervek szintén jó fogódzót adnak a gyakorlati megvalósításhoz.
A III. rész Így dolgozunk címmel a műhely szakmai munkájába ad betekintést, és kiváló mintát nyújt arra, hogy a megújuló pedagógiai gyakorlatnak hogyan kell együttműködő szakmaiságra, reflektív tevékenységre, végső soron közös tanulásra támaszkodnia. Az is kiderül ebből a részből, hogy a módszer nem valamilyen fix, leírható műveletsor, hanem egy olyan keret, amelyet minden pedagógus autonóm módon alkalmaz. A kötetre szintén jellemző, hogy miközben sok egészen konkrét gyakorlati útmutatót ad, meghagyja az olvasó pedagógus autonómiáját, akinek magának kell kialakítania, mit tud ebből hasznosítani, adaptálni. Nem lesz tehát szájbarágós a módszerleírás, mint néhány módszertani útmutató esetében. A IV. Megvalósult gyakorlatunk részben ennek megfelelően sajátos, egyedi tapasztalatokat olvashatunk, amelyeket nem lehet egy az egyben átvenni, de nagyon sokat lehet tanulni a megvalósításuk részletes történetéből. Ebben a fejezetben különösen jól kirajzolódik, hogy a Rogers műhelye milyen értékeket szeretne közvetíteni a diákoknak (például: demokratikus működés, önállóság, közösségiség, elfogadás, a sokféleség értékelése, stb.), és hogy a kötet elején felvázolt, a tanulók önállóságára és alkotó cselekvésére építő nevelésfilozófia hogyan valósul meg a gyakorlatban. A záró fejezet: Kitekintés címmel a további szakirodalmi tájékozódást segíti. A kötetet végül egy praktikus tárgymutató zárja.
A könyv nem csak tartalmában, de vizuális megjelenésében is magas minőségű munka. A képek, ábrák, példák, táblázatok tudatos használata jól kapcsolható az írások tapasztalati tanulási filozófiájához. A kötet így egy koherens egészet alkot, amely az olvasót megszólítja, bevonja, elgondolkodtatja, reflexióra motiválja, és gyakorlati segítséget ad számára saját gyakorlatának megújításához. Az egyetlen kritikám, hogy a piktrogrammok szerepe nem teljesen átlátható a leírt magyarázat ellenére sem (pl. nem világos, mit jelent a ritmus). Részletesebb magyarázat talán egyértelműbbé tehette volna használatuk célját. Ebben a formában az olvasónak nem mondanak sokat, de ez talán változik majd a többi kötettel összehasonlításban.
A hazai közoktatás válságokkal terhelt valóságában üdítő ilyen kötetet olvasni, amely egy alkotó, újító pedagógiai műhely munkáját mutatja be. A megosztott tudás alapja lehet más innovatív, (partizán)kezdeményezéseknek. Én eközben azt remélem, hogy a rendszer egésze is idővel változni fog. Ehhez azonban még sok munkára, és több ilyen kötetre van szükség. Azt kívánom, más műhelyek a Rogers Iskolával együtt még sok hasonló tudásmegosztó írással álljon elő. A Kultúrkörök mintát nyújt arra, hogyan kell ezt jól csinálni.
Kötet: Földes, P. (szerk.) (2023). Kultúrkörök. Carl Rogers Óvoda és Iskola. Sorozat: Rogerses lenyomatok. A Rogers Iskola pedagógiai műhelyének sorozata.
Dr. Mészáros György, egyetemi docens, oktatáskutató ELTE PPK