Az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán beszéltünk arról, milyen tudásra lesz szüksége a mai gyerekeknek.
Már közhely, hogy napjainkban gyorsan változik a társadalmi és a technikai környezet, a gyerekek is egészen más tulajdonságokkal rendelkeznek, mint néhány évvel ezelőtt. Milyen tudásra lesz szüksége a mai gyerekeknek a felnőttkorban? Saját válaszainkon folyamatosan dolgozunk, működésünket a tapasztalatainkra építve formáljuk, alakítjuk. Erről tartottunk szakmai napot az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán.
Milyen tudásra lesz szüksége a mai gyerekeknek a felnőttkorban?
Sokféle kutatásról olvashatunk, ami arra keresi a választ, hogy milyen tudásra lesz szüksége a mai gyerekeknek a felnőttkorban. A válaszokból azt látjuk, hogy a kreatív problémamegoldás, a kritikai gondolkodás és a másokkal való együttműködés, a csapatmunka az, ami elengedhetetlen lesz a későbbi életükben. Hogyan lehet ezt összehangolni a tananyaggal, az iskolai elvárásokkal? Hogyan illeszthető ez be a mai iskola szerkezetébe? Mi segítheti a pedagógusok munkáját? Hogyan tud alkalmazkodni az óvoda, az iskola és a pedagógus a folyamatosan változó elvárásokhoz? Hogyan lehet ebbe a folyamatba bevonni a gyerekeket és a szülőket? Ezek a kérdések közel harminc éve, iskolánk alapítása óta foglalkoztatnak minket.
A szakmai nap programja
2017. április 4-én a Rogers Óvoda és Iskola szakmai napot tartott az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán, ahol 44 tanító, 22 óvodapedagógus, és közel húsz külsős érdeklődő jelentkezett a 4 órás programunkra. Megmutattuk, hogy mi hogyan tettük ezt, milyen válaszokra találtunk, milyen tapasztalatokra tettünk szert és hol tartunk most.
A bemutatkozást dr. Gádor Anna, iskolánk alapítója indította a kezdeti lépésekre, elgondolásokra való visszatekintéssel. Beszélt arról a korról, amikor megalakult az iskola, és arról, hogy az iskolai létben mit és hogyan szerettünk volna megváltoztatni. Ezután az érzelmi ráhangolódás után kérte a hallgatókat, hogy a mai nap alapján döntsék el ők, hogy ez sikerült-e nekünk. Majd a hallgatók megismerhették a Rogers Óvoda és Iskola helyét a mai köznevelési rendszerben, és azt, milyenek a hétköznapjaink.
A következő blokkban csoportokra oszlottunk és egy rogerses témanapot próbálhattak ki a résztvevők. A témánk címe: Találkozások. Alkottunk ÉN szobrot, mozogtunk különböző módokon, iskolai eszközöket építettünk fel a saját testünkből, hangkupolát készítettünk egymásnak iskolai hangokkal, majd közös érzelem szobrot alkottunk a testünkből a foglalkozások keltette érzések segítségével.
A harmadik blokkban kötetlen beszélgetés zajlott külön az óvodapedagógusokkal és külön a tanító jelöltekkel. Érdeklődő hallgatókkal találkoztunk. A programról sok pozitív visszajelzést kaptunk. És többen jelentkeztek hozzánk gyakorlatra. Reméljük, a program résztvevői úgy ítélték meg, hogy valóban sikerült létrehoznunk a Rogersben egy olyan biztonságos iskolai légkört, ahol az emberek egymás felé empátiával, feltételhez nem kötött pozitív odafordulással, hitelesen, nyíltan kommunikálva, bizalommal fordulnak.