Mi kell ahhoz, hogy egy gyermek olvasóvá váljon? Olvasás tanítás a Rogers Iskolában.
Véleményünk szerint két dolog kell ahhoz, hogy egy gyerek olvasóvá váljon: biztos értő olvasási képesség és a gyereket érdeklő téma, ami kedvet csinál az olvasáshoz. Az iskolába érkező gyerekek közül van, aki már jól olvas, és van, aki az iskolában fog megtanulni olvasni. A Rogers Iskolában az olvasás tanulás bizonyos lépésein minden gyereket végigvezetünk, azokat is, akik már ismerik a betűket, esetleg már olvasnak is. Fontos, hogy meggyőződjünk a biztos alapokról, és ahol hiány van, azt pótoljuk. Ezzel együtt az első napoktól figyelünk arra, hogy aki már olvas, kapjon a tudásának megfelelő feladatokat, hogy ne veszítse el az olvasó-kedvét. Arra törekszünk, hogy megéljék a gyerekek az önálló olvasás élményét, ezért mihamarabb – amikor már biztosan és jólesően olvasnak - az ő szintjükön olvasható kész meséket, rövidebb könyveket adunk a kezükbe. Amikor a gyerekek hoznak be könyveket, azt örömmel fogadjuk, és igyekszünk beépíteni az órákba. Igyekszünk az irodalmi ízlésüket alakítani, de ezzel együtt bármit is olvasnak, annak örülünk. Arra tanítjuk őket, hogy nézzenek a szöveg mögé, keressék a miértekre a választ, így minden olvasmányban lehet használható tudásra lelni.
A kötelező olvasmányok terén a legfontosabb szempontnak azt tartjuk, hogy szívesen olvassanak a gyerekek. Ezért van lehetőségük választani. Az ajánlott könyvek listáját több tanár ötletei alapján állítjuk össze, gyakran kérjük a szülőket, hogy saját gyerekkori könyvélményeikkel bővítsék azt, illetve a gyerekek is behozhatják az általuk már olvasott könyveket. Erre minden osztályban külön rendszert találnak ki a csoportok.
Az így választott könyvek feldolgozása is sokféleképpen zajlik: közösen vagy önállóan, beszélgetésen vagy drámaórán, készülhet belőle olvasónapló, képregény, gondolattérkép, vers vagy dalszöveg, vizuális alkotás, tabló, kiselőadás. A lényeg, hogy a gyerekek megtanulják átlátni és összefoglalni az olvasottakat és saját szavaikkal vagy jeleikkel be tudják azt mutatni. Az egyik osztályunk nyári könyvajánlójában például külön szempont volt, hogy a könyv összefoglaló során csak kedvet kell csinálni a könyvekhez, de nem szabad róluk mindent elárulni – hadd legyen meglepetés annak, aki elolvassa.
Pedagógusaink ajánlják kisebbeknek:
- Vlagyimir Szutyejev: Vidám mesék
- Berg Judit: Tökmag történetek
- Kányádi Sándor: Talpas történetek
- Kányádi Sándor: Virágon vett vitéz
- Dániel András: A könyv, amibe bement egy óriás
- Bálint Ágnes: Lepke az írógépen
- Bálint Ágnes: A Szitakötők szigetén
- Jeff Kinney: Egy ropi naplója
- Szabó T. Anna: A fűszermadár
- Nógrádi Gábor: Emmike nem semmike
- Békés Pál: A félőlény
- Békés Pál: A kétbalkezes varázsló
- Boldizsár Ildikó: Esti mesék fiúknak
- Boldizsár Ildikó: Esti mesék lányoknak
- Janikovszky Éva: Már megint
- Janikovszky Éva: Ha én felnőtt volnék
- Mihail Pljackovszkij- Vlagyimir Szutyejev: A sün, akit meg lehetett simogatni
Pedagógusaink ajánlják kicsit nagyobbaknak:
- Gárdonyi Géza: Egri csillagok
- Gergely Márta: Szöszi
- Halasi Mária: Az utolsó padban
- Janikovszky Éva: Aranyeső
- Romhányi József: Szamárfül
- Rónaszegi Miklós: A gézengúz
- Szamos Rudolf: Kántor nyomoz
- Joy Adamson: Elza és kölykei
- Harriet Beecher-Stowe: Tamás bátyja kunyhója
- Meg Cabot: A neveletlen hercegnő naplója
- Michael Ende: Momo
- Erich Kastner: A repülő osztály, Emil és a detektívek
- Astrid Lindgren: Ronja, a rablólány
- Verne: Utazás a holdra, Nemo kapitány
- Mark Twain: Tom Sawyer kalandjai
Pedagógusaink ajánlják nagyobbaknak:
- Cervantes-Radnóti Miklós: Don Quijote (rövidített, átdolgozott kiadás)
- Platutus: A hetvenkedő katona
- Gárdonyi Géza: A láthatatlan ember, Isten rabjai
- Rejtő Jenő regények
- Viktor Hugo: A nyomorultak
- Jane Austen: Büszkeség és balítélet, Értelem és érzelem
- Julies Verne: A rejtelmes sziget
- J.R.R. Tolkien: A Gyűrűk ura
- J.K. Rowling: Harry Potter regények
- Karinthy Frigyes: Tanár úr kérem
- Golding: A legyek ura
- Emily Bronte: Üvöltő szelek
- Umberto Eco: A rózsa neve
- Orwell: Állatfarm