Izland témanap

Izland témanapunkon sok mindent megtudtunk erről a különleges országról, ahol az év nagy részében sötét van, júniusban pedig nem megy le a nap. Örülünk, hogy ezen a napon meglátogatott bennünket Izlandról egy pedagógus csoport is, így személyesen is tudtak mesélni az országukról.

Izland egy különleges, mesebeli viking jégvilág gyönyörű természeti látnivalókkal. A jégkorszakból visszamaradt folyók, fjordok és vízesések hazája, nagy számban figyelhetők meg tengeri madárfajták a partok közelében, gazdag parti vizeiben bálnák, delfinek és fókák is láthatók. Sokféle módon ismerkedtünk az izlandi állatvilággal. Tanultunk az orkáról, más néven kardszárnyú delfin, minden gyerek elkészíthette a saját gyilkos bálnáját, ugyanis ezeknek a nagy tengeri emlősöknek teljesen egyedi a mintázatuk. A gyerekek választhatták a lunda mozaik készítő szakkört, ahol erről az Atlanti-óceán északi részén lévő szigeteken élő madárról tanultunk meg sok érdekeset.

Izland, egy ország, ahol az emberek még hisznek a tündérmesékben, az elfek és trollok hazája. A lénykészítő szakkör nálunk is nagyon népszerű volt. A gyerekek fantáziája itt szabadon szárnyalhatott, sokféle tündérek, manók, óriások és más természetfeletti lények születtek. A vizu teremben rideg sziklaszobrok készültek. Nagyon népszerű volt a meseíró szakkör is, ahol izlandi stílusban írtak a gyerekek történeteket. Hogy milyen az izlandi stílus? Rövid, tömör, lényegretörő, őszinte - az izlandiak így mesélnek egymásnak fantasztikus történeteket különleges, lényekkel való találkozásaikról a szigeten. A Gyömbér osztályos Marci Andri Snaer Magnason "A kék bolygó története" izlandi mesekönyvét olvasta el és abból állított össze egy szakkört nekünk, sok érdekes feladattal és tevékenységgel. Felolvasott nekünk belőle részleteket, ami alapján megismerkedtünk a történettel és szerepjátékokat tudtunk játszani. A könyvben szereplő szavakkal activityztünk csapatokban és kézműveskedtünk is.

Több mint ezer éve élnek a birkák Izlandon, egyes statisztikák szerint majdnem félmillió van belőlük a szigeten, ami több mint ahány ember. Erről a sok birkáról 1000 tonna gyapjút nyírnak le az izlandiak és sok meleg pulcsit csinálnak belőle, többek között. Mi is kipróbáltuk a nemezelést, ahol gyapjú labdákat készítettünk. Nagyon jól szórakoztunk, a gyerekek ügyesen görgették az illatos szappanos vízzel átitatott nemezgolyókat a tenyerükben.

Lehetett még kókuszcseppet készíteni, ami az izlandiak kedvelt édessége, játszottunk viking sakkot, amit nagyon találóan az egyik gyerek úgy magyarázott el, mint a sakk és a bowling keveréke. Természetesen most is volt lehetőség kultúráltan vitatkozni a disputa szakkörön, a kérdés az volt, legyen-e Izlandnak nemzeti hadserege? Készültek fényvisszaverő karkötők és gyönyörű képek a sarki fényről. Ez a témanapunk is jól sikerült, egyaránt megmozgatta kicsik és nagyok fantáziáját, sok alkalmat adott a gyerekeknek a választásra, egymással való ismerkedésre, szárnyalhatott a fantázia és a kreativitás, és nagyon sok új ismerettel lettünk gazdagabbak.

További cikkek

Témanap

A témanapok alkalmával a gyerekek vegyes korcsoportban adott témának különböző oldalról való megközelítésével foglalkoznak, más és más művészeti ágakban (zene, mozgás, képzőművészet, dráma) tevékenykednek.

A januári témanapunkon József Attila: Indiában, hol éjjel a vadak című versét dolgoztuk fel.

Rogers Iskola és Óvoda

Video :: Vers témanap

Szakkör

A szakkör kötelezően választható délutáni foglalkozás iskolaidőben. A gyerekek 5-6 hetente megújuló szakköri tevékenységek közül választhatnak.

Ebben a videóban a karácsonyfadísz készítő szakkörön, a gyerekek a pelenkaöltést tanulják.

Rogers Iskola és Óvoda

Video :: Pelenkaöltés szakkör

Mestermunka

A Mestermunka készítésekor a diákok olyan tartalmában és formájában - szabadon választott témát dolgozhatnak fel, ami őket a legjobban érdekli. Ez az első hat év lezárása, melyben képet kaphatnak magukról is a kutatás, megírás, összeállítás, formába öntés terén. Egyben előremutató lehet számukra és a felnőtt világ számára is a későbbi saját tanulási technikájukra.

Komplex óra

A megszokott rogerses órák stílusában nem a tantárgyak szigorú határain belül mozgunk, tevékenykedünk, tanulunk, hanem, mivel általában egy természettudományos és egy társadalomtudományos tanár van jelen, interdiszciplináris szemlélettel, problémaközpontúan járunk egy-egy kérdés végére, dolgozunk fel sokszor heteken keresztül egy témakört. Gyakran a gyerekek önálló prezentációkat készítenek, amit az osztálynak bemutatnak.