Like

Miért késleltetve tanítunk írni a Rogers Iskolában?

A felmérések szerint az iskolába lépő gyerekek mindössze 20 %-a rendelkezik minden olyan belső feltétellel, mely az írás megtanulásához szükséges, és csak a 40-50%-uk képes arra, hogy az írást eredményesen elsajátítsa. Vagyis a gyerekek 80%-a iskolába lépéskor nem érett arra, hogy ezt a bonyolult rendszert megtanulja.

Az írás megtanulásához számos belső feltétel szükséges. A szem és a kéz összerendezett mozgása, a kéz biológiai fejlettsége, az idegrendszer érettsége, a látási és a hallási észlelés, valamint a beszédértés megfelelő szintje. Ha ezek közül bármelyik nem elég fejlett, hiába az ügyes pedagógus és a sok érdekes taneszköz, az írás tanulás folyamata nehézkes lesz, és hiába fogja megtanulni a gyerek a betűk formálását, az írást nem fogja tudni természetesen használni.

A mi célunk, hogy a gyerekek az írást a kommunikáció eszközeként használják, emiatt fontosnak tartjuk, hogy az elsősök könnyen megtanuljanak írni, és minél hamarabb használják tudásukat. Ezt a Rogers Iskolában úgy érjük el, hogy nagy hangsúlyt fektetünk az írás tanulás előkészítő szakaszára, és csak utána, késleltetve kezdjük el a betűk, szavak írását. Ősszel az első két hónapban a részképességek tudatos és tervezett fejlesztését végezzük sok játékos és tevékenységbe ágyazott feladattal.

Az előkészítő időszakban nagy mozgásokat végzünk, a térben, majd az egyre kisebb mozgásokat átfordítjuk a síkba. Ezzel párhuzamosan folyamatosan alkotunk mindenféle eszközzel: nyírunk, vágunk, építünk, gyöngyöt fűzünk, apró tárgyakat pakolgatunk. Mindennapos eszközöket használunk: főzünk, takarítunk, homokozunk. Foglalkozunk a bőr érzékelésével, különböző tapintású anyagokkal dolgozunk. Fejlesztjük a szem-kéz koordinációt tornagyakorlatokkal. Játsszunk a formákkal, betűelemekkel: kirakjuk őket sokféle módon, a betűelemekkel alkotunk, rajzolunk.

A játékos feladataink elvégzésével a gyerekek észrevétlenül megtanulják az íráshoz szükséges összetett mozgásokat, így szinte észre sem veszik, hogy írni tanulnak. Mire íróeszközt fognak a kezükbe, mozgásuk finomabbá válik, és gyakorlottan formálják a betűelemeket. Innen már könnyebb lépés a betűk elhelyezése a füzet sorai közé.

Tapasztalatunk szerint mindez könnyebbé teszi a tanulást és hamarabb, természetesebben használják a gondolataik kifejezésére az írást.

A felsorolt tevékenységek közül biztos akad több, amit a gyerekek szüleikkel otthon is szívesen kipróbálnak. A Rogers Iskola Youtube csatornáján több olyan videó van, amiben írást támogató feladatot mutatunk be.

(A cikkhez felhasználtuk a HarmoNet oldal Írástanulás című cikkének adatait.)