Like

Kulturális nyitottságra nevelés

A kezdetektől egyik célkitűzésünk a gyerekeket arra nevelni, hogy a másik ember felé empatikusan, előítéletektől mentesen forduljanak. Fontos számunkra, hogy a nálunk tanuló gyerekek önismerete magasszintű legyen, elfogadják magukat, tudjanak ezzel a tudással élni. Azt gondoljuk, hogy önmagunk elfogadásához vezető egyik út az, hogy megtapasztaljuk, mások elfogadnak bennünket.

A csoportjainkban a közösségi nevelés egyik legfontosabb feladata, hogy a gyerekek nyitottan, a másikat értve forduljanak egymás felé. Ehhez meg kell tanulniuk a közöttük levő különbségek kezelését, elfogadását, és emellett képessé kell válni az azonosságok, a közös pontok megkeresésére. Ezt a folyamatot segítik az eltérő családi szokások megismerésén túl az évente változó kultúrköri projektek, ahol különböző kultúrákkal, más népek hagyományaival, ismerkednek a gyerekek. Tantárgyi szinten olyan kultúrákkal foglalkozunk, melyek a XXI. századi Magyarország és Európa gyökereinek tekinthetőek: a keresztény és pogány alapokra épülő magyar népszokások, a zsidó hagyományok, a bibliai történetek ismerete, a honfoglaláskori magyarok és az ókori görögök kultúrája.

Ezeket egy-egy teljes tanéven átívelő projektben dolgozzák fel a gyerekek. A kultúrköri foglalkozásokon megismerik kultúránk más-más gyökereit és megtapasztalják azok közös alapjait: minden kultúrkör a természet változásaira épül. Ősszel a nyáron megtermelt termények feletti örömünnep, télen a fény, a tűz és a meleg utáni vágy, tavasszal a hideg és a sötétség elűzése – minden nép így ünnepel. A jelképek is hasonlóak: a bőségtál, a gyertya, a maszkok, a zene, a tánc minden kultúrában megjelennek. A projekt során a gyerekek változatos módon dolgozzák fel az ismereteket: ételeket főznek, ruhát készítenek, történeteket olvasnak, zenét hallgatnak, használati tárgyakat készítenek, kutatnak, saját városállamot alapítanak, olimpiát rendeznek és még sok más tevékenységet végeznek.

A kultúrkörön kívül egy tanév során többször foglalkozunk más kultúrákkal például a témanapokon, a szakkörökön vagy más tantárgyakhoz kapcsolódva. Izgalmasak azok a helyzetek, amikor a tantárgyi kereteken kívül találkozunk egy, Magyarországon kisebbségben lévő kultúra képviselőjével például úgy, hogy új gyerek érkezik az osztályba. Sokféle nemzetiségű és vallású gyermekkel volt már tapasztalatunk. Ilyenkor megkérjük őket, meséljenek saját kultúrájukról. Gyakran a szüleik is elkísérik őket és foglalkozásokat tartanak a többieknek.

Tudjuk, hogy két magyar, hasonló kultúrközegből érező család között is nagy különbségek lehetnek. A beszélgetős foglakozásainkon a gyerekek sokat mesélnek erről, megosztják egymással családi szokásaikat. Néha a szülőket is vendégül látjuk az osztályokban, ilyenkor ők maguk mesélnek vagy vezetnek foglalkozást a gyerekeknek.