Like

Olvasóvá nevelés

Mi kell ahhoz, hogy egy gyermek olvasóvá váljon? Biztos értő olvasás, a gyereket érdeklő téma, ami kedvet csinál az olvasáshoz.

Az iskolába érkező gyerekek közül van, aki már jól olvas, és van, aki az iskolában fog megtanulni olvasni. A Rogers Iskolában az olvasás tanulás bizonyos lépésein minden gyerekeket végigvezetünk, azokat is, akik már ismerik a betűket, esetleg már olvasnak is. Fontos, hogy meggyőződjünk a biztos alapokról, és ahol hiány van, azt pótoljuk. Ezzel együtt az első napoktól figyelünk arra, hogy aki már olvas, kapjon a tudásának megfelelő feladatokat, hogy ne veszítse el az olvasó-kedvét.

Arra törekszünk, hogy megéljék a gyerekek az önálló olvasás élményét, ezért mihamarabb – amikor más biztosan és jólesően olvasnak - az ő szintjükön olvasható kész meséket, rövidebb könyveket adunk a kezükbe.

Amikor a gyerekek hoznak be könyveket, azt örömmel fogadjuk, és igyekszünk beépíteni az órákba. Igyekszünk az irodalmi ízlésüket alakítani, de ezzel együtt bármit is olvasnak, annak örülünk. Arra tanítjuk őket, hogy nézzenek a szöveg mögé, keressék a miértekre a választ, így minden olvasmányban lehet használható tudásra lelni.

A kötelező olvasmányok terén a legfontosabb szempontnak azt tartjuk, hogy szívesen olvassanak a gyerekek. Ezért van lehetőségük választani. Az ajánlott könyvek listáját több tanár ötletei alapján állítjuk össze, gyakran kérjük a szülőket, hogy saját gyerekkori könyvélményeikkel bővítsék azt, illetve a gyerekek is behozhatják az általuk már olvasott könyveket. Erre minden osztályban külön rendszert találnak ki a csoportok.

Az így választott könyvek feldolgozása is sokféleképpen zajlik: közösen vagy önállóan, beszélgetésen vagy drámaórán, készülhet belőle olvasónapló, képregény, gondolattérkép, vers vagy dalszöveg, vizuális alkotás, tabló, kiselőadás. A lényeg, hogy a gyerekek megtanulják átlátni és összefoglalni az olvasottakat és saját szavaikkal vagy jeleikkel be tudják azt mutatni. Az egyik osztályunk nyári könyvajánlójában például külön szempont volt, hogy a könyv összefoglaló során csak kedvet kell csinálni a könyvekhez, de nem szabad róluk mindent elárulni – hadd legyen meglepetés annak, aki elolvassa.

Pedagógusaink ajánlják kisebbeknek:

  • Vlagyimir Szutyejev: Vidám mesék
  • Berg Judit: Tökmag történetek
  • Kányádi Sándor: Talpas történetek
  • Kányádi Sándor: Virágon vett vitéz
  • Dániel András: A könyv, amibe bement egy óriás
  • Bálint Ágnes: Lepke az írógépen
  • Bálint Ágnes: A Szitakötők szigetén
  • Jeff Kinney: Egy ropi naplója
  • Szabó T. Anna: A fűszermadár
  • Nógrádi Gábor: Emmike nem semmike
  • Békés Pál: A félőlény
  • Békés Pál: A kétbalkezes varázsló
  • Boldizsár Ildikó: Esti mesék fiúknak
  • Boldizsár Ildikó: Esti mesék lányoknak
  • Janikovszky Éva: Már megint
  • Janikovszky Éva: Ha én felnőtt volnék
  • Mihail Pljackovszkij- Vlagyimir Szutyejev: A sün, akit meg lehetett simogatni

Pedagógusaink ajánlják kicsit nagyobbaknak:

  • Gárdonyi Géza: Egri csillagok
  • Gergely Márta: Szöszi
  • Halasi Mária: Az utolsó padban
  • Janikovszky Éva: Aranyeső
  • Romhányi József: Szamárfül
  • Rónaszegi Miklós: A gézengúz
  • Szamos Rudolf: Kántor nyomoz
  • Joy Adamson: Elza és kölykei
  • Harriet Beecher-Stowe: Tamás bátyja kunyhója
  • Meg Cabot: A neveletlen hercegnő naplója
  • Michael Ende: Momo
  • Erich Kastner: A repülő osztály, Emil és a detektívek
  • Astrid Lindgren: Ronja, a rablólány
  • Verne: Utazás a holdra, Nemo kapitány
  • Mark Twain: Tom Sawyer kalandjai

Pedagógusaink ajánlják nagyobbaknak:

  • Cervantes-Radnóti Miklós: Don Quijote (rövidített, átdolgozott kiadás)
  • Platutus: A hetvenkedő katona
  • Gárdonyi Géza: A láthatatlan ember, Isten rabjai
  • Rejtő Jenő regények
  • Viktor Hugo: A nyomorultak
  • Jane Austen: Büszkeség és balítélet, Értelem és érzelem
  • Julies Verne: A rejtelmes sziget
  • J.R.R. Tolkien: A Gyűrűk ura
  • J.K. Rowling: Harry Potter regények
  • Karinthy Frigyes: Tanár úr kérem
  • Golding: A legyek ura
  • Emily Bronte: Üvöltő szelek
  • Umberto Eco: A rózsa neve
  • Orwell: Állatfarm